دانشجوی شهید احمد دیاریان

متولد 1331

دانشجوی رشته فیزیک

شهادت 1362 محرم 3

دانشجوی شهید اکبر دهقانی خوراسگانی

متولد 1344

دانشجوی رشته علوم تربیتی

شهادت 1366 فاو


دانشجوی شهید اصغر دهقان نیری

متولد 1336

دانشجوی رشته شیمی

شهادت 1361 بیت المقدس

دانشجوی شهید فضل ا... دهاقین

متولد 1343 خوانسار

دانشجوی رشته زبان فرانسه

شهادت 1365 فاو


وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل او یغلب فسوف نؤتیه اجرا عظیما (سوره نساء، آیه 74).

مؤمنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند، جهاد کنند و هر کس در جهاد در راه خدا کشته شد یا فاتح گردید زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.

درود بر روشنگر راه ما، امام خمینی و سلام بر هادی او حضرت حجة ابن الحسن (عج). درود بر تمامی خدمت گزاران اسلام، درود بر شهیدان راه خدا و درود بر معلولین و مجروحین و اسرا، که فقط به خاطر اسلام، تمام هستی خود را بر کف نهاده و تقدیم اسلام عزیز می نمایند.

اولین پیامم به عنوان سربازی کوچک از سربازان امام، به ملت عزیز این است که ای عزیزان، به خدا قسم امام شما یک فرد معمولی نیست، پس او را از تمام دنیا و از هستی خویش برتر بدانید. به راستی کدام پیر 80 ساله ای است که درباره ی آینده ی اسلام و انقلاب سخن بگوید و تمام سخنانش یکی پس از دیگری به مرحله ی عمل درآید. کدام پیر هشتاد ساله ای است که قلب هزاران هزار جوانان یک مملکت را مجذوب خویش سازد و کدامین قلب آرامی است که در مقابل قدرتمندان جهان نلرزد و شاهدیم که در این مورد قلب امام آرام ترین قلب هاست.

عزیزان اسلام، پدران، مادران، جوانان، همه ما علم به مرگ داریم، اما بعضی از ما عقیده و ایمان راستین به مرگ نداریم. ای جوانان عزیز، خطابم بیشتر به شماست. مخصوصا به بعضی جوانانی که هنوز وقت خود را در کوچه و خیابان بیهوده تلف می کنند و قدرت و توان خود را صرف جهاد در راه خدا نمی کنند. می خواهم بگویم که فکر کنید و بنگرید تمام کسانی که از دنیا رفته اند مثل شما چشم ها و گوش ها و زلف زیبایی داشتند، اما ببینید همه این ها فنا شدنی است و بهترین شاهد ما کسانی هستند که در جوانی نفس اماره را پایمال نکرده اند و در هنگام پیری سخت پشیمانند. عزیزانم، شاید در وصیت نامه جای این گونه حرف ها نباشد، اما به خدا دلم به حال شما می سوزد. آخر چرا جوان های ما به راهی قدم گذارند که هم خود ضرر کنند و هم سربار جامعه باشند. چرا؟

پیام دیگرم به دانشجویان و دوستانم در دانشگاه است که عزیزان، من هم مانند شما درس می خواندم و حتی با خود عهد کرده بودم که درس بخوانم و بدون انحراف از خط امام بتوانم در آینده به انقلاب اسلامی خدمت کنم، اما اگر می خواستم از خط امام منحرف نشوم، چگونه می توانستم پیام جهاد امام را نادیده بگیرم و چه کسی تضمین می کرد که در آینده پیام های مهم تر او را کنار نزنم!؟ و اگر اسلام در این برهه از زمان خدای ناکرده شکست بخورد، دیگر می خواهم نباشم که در آینده چه ها کنم. پس شما هم بکوشید که علم را با عمل توأم سازید که با یک بال پرواز میسر نیست.

پیام دیگرم به پدر و مادر بسیار عزیز و مهربانم می باشد که افتخار بزرگ نزد آقا اباعبدا... و نزد زینب کبری (س) یافتند که فرزند ناقابلشان را در راه حسین (ع) فدا سازند. پدر و مادر عزیزم، از این که نتوانستم عصای پیری شما باشم و از این که در کودکی و نوجوانی هم جز رنج و زحمت برای شما حاصلی نداشتم، معذرت می خواهم و خدا را گواه می گیرم که اگر لایق بهشت بودم بی شما به بهشت نخواهم رفت. پدر و مادر عزیزم، همان گونه که شما حسین زهرا (ع) را دوست داشتید من هم به حسین زهرا (ع) عشق می ورزیدم و کسی که حسین فاطمه را دوست بدارد و به راه او رود در آخرت تنها نخواهد بود. من برای شما حرفی ندارم جز این که با خجالت به شما بگویم که صبر و استقامت را پیشه کنید.

زندگی نامه

 در سال 1343 در شهر خوانسار متولد  شد. کلاس اول ابتدایی را در همان شهرستان گذراند و پس از آن به همراه پدر و مادر و خانواده به شهر مقدس قم رفتند. از آن جا که دارای اخلاق نیکو و حافظه ی خوبی بود، همیشه شاگرد ممتاز کلاس بود. با اوج گیری مبارزات مردمی علیه رژیم ستم شاهی ایشان نیز هم پای امت حزب ا... در تظاهرات و راه پیمایی ها شرکت فعال داشت. برای اولین بار در سال 1361 به جبهه رفت. پس  از بازگشت از جبهه در امتحانات سراسری تربیت معلم شرکت کرد و به مرکز تربیت معلم رباط کریم راه یافت. پس از چند ماه درس خواندن  باز  در سال 1362 به جبهه رفت. پس از سه ماه بازگشت و به تحصیل ادامه داد. در همین زمان بودکه در کنکور سراسری در رشته زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.

هم به جبهه می رفت و هم درس می خواند. بیش از چهار بار توسط دانشگاه به جبهه اعزام شد و سرانجام شهید فضل ا... دهاقین در سال 65 در تاریخ 26/9/65 پس از 22 سال تلاش و کوشش صادقانه در راه خدا و برای یاری دین خدا در جبهه فاو از ناحیه سر، هدف ترکش قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


دانشجوی شهید محسن داوودی دهاقانی

متولد 1339 آبادان

دانشجوی رشته فیزیک

شهادت 1360  بستان


وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

درود خدا بر محمد(ص) و بر آل محمد علیه السلام وبر خمینی از تبار محمد درود خدا بر شهدای اسلام آنان که با نثار خون خود از راه خدا پاسداری کرده و راه های باطل را به نیستی می کشانند. در ابتدای سفارش وصیت خود، خطاب را با پدر و مادر عزیزم دارم که اگر اکنون توفیق این فضیلت بزرگ یعنی جنگ در راه خدا پیدا کردم، بی شک به خاطر پرورش در دامان پاک شما بوده و تشویق و ترغیب شما در راه ایمان.

عزیزان حال که این ثواب نصیبم گردید، اگر برگشتم که امیدوارم اجر این جهد نصیبم گردد(ان شاءالله) و اگر روح من لیاقت آن را داشت که به سوی مالک اصلی برگردد، خوشحال باشید که من به خوشبختی ابدی دست یافتم و اگر به فرزندتان علاقه دارید بدانید که این فرزند از آن شما نیست، امانتی است در دست شما، مواظب باشید عشق فرعی آن عشق اصلی را از یادتان نبرد. همیشه شهیدان و از آن مهم تر راه شهیدان را زنده دارید.

در آغاز حمله بود که خبر شهادت دو تن از یاران اسلام و امام را شنیدم. از این که آنان را از دست دادیم بسیار متأثر شدم، ولی روحیه انتقام از شیطان بزرگ در همه بچه ها بالا رفت و عهد بستیم که هرچه زودتر این مزدوران را در مرزها به جهنم بفرستیم و آن وقت به کمک برادران دیگر، دیگر مزدوران داخلی شیطان ها را، به یاران صدامی آن ها ملحق سازیم.

سفارش من به برادرانم و خواهرانم همان سفارش شهداست، اسلام و امام را یاری کنید، بدانید پیروزید، با هر قدمتان و قلمتان، با زبانتان و حجابتان رسالت اسلامی خود رابه دوش کشید. خداوند لذت و طعم حرکت در راهش را به ما بچشاند که هر که به آن سر چشمه هستی دست دراز کرد تا غرق در آن سر چشمه نشود آرام ندارد. همه شما را به خدا می سپاریم. والذین اذا اصابهم مصیبه قالوا... . "همه از خداییم و بازگشت ما به سوی اوست ".

دانشجوی شهيد ايرج خسرويان

متولد 1338 بروجن

دانشجوی رشته ریاضی

شهادت 1362 والفجر1


زندگي نامه

شهيد فرزندي زحمتكش از روستاي سرچاه منطقه اردل با زحمت بسيار و كمك مادر و خواهرش كه با قالي بافي مخارج تحصيل ايشان را فراهم مي كردند توانست مراحل تحصيلي را با سختي فراوان پشت سر بگذارد و در سال 57 وارد دانشگاه شد و بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب و شروع كار جهاد سازندگي به كمك مردم مستضعف منطقه خود شتافت و مدتي آنجا در راهسازي و خدمات فرهنگي تلاش فراواني نمود تا قبل از جنگ اسلام و كفر وي در تمام صحنه هاي انقلاب حضور فعالانه داشت .

با شروع جنگ ، مدتي در جبهه هاي غرب بود و پس از آن در حمله محرم شركت كرد و پس ار آن مدتي در منطقه خود به شغل معلمي پرداخت .

شهيد ايرج هميشه در فكر اين بود كه بتواند براي مردم منطقه شان كاري مفيد انجام دهد و غمخوار مردم مستضعف روستايشان باشد و به جوانان روستايشان سفارش مي كرد كه تلاش كنند تا سطح فرهنگ اسلامي را در آنجا بالا ببرند . براي وي همانطور كه مسئله مردم منطقه اش و مشكلات آنها يك مسئله مهم بود ولي مهمتر از آن برايش مسئله جنگ بود . او عليرغم اينكه پدر و مادرش با رفتن او به جبهه مخالف بودند و عليرغم اينكه مي توانست توجيهاتي براي عدم حضور در جبهه فراهم كند فقط به رابطه خود با معبودش انديشيد و در بهار 62 هنگاميكه در مرحله اول نوگشايي دانشگاه ثبت نام كرده بود راهي جبهه نور عليه ظلمت شد . همسنگران ايشان از روحيه عالي و عرفاني بالا كه نشانه اطمينان به نفس اوست تعريف مي كردند وي با عزمي راسخ و قلبي محكم در عمليات والفجر 1 شركت جست و عاقبت در 21/1/62 به ديدار معبودش شتافت . باشد كه زندگي او درسي جهت تلاش و ايثار براي ما باشد .

 

دانشجوی شهید مصطفی خرمی

متولد 1335

دانشجوی رشته علوم اقتصادی

شهادت 1363 والفجر4

دانشجوی شهید حسن خدمتی بیدگلی

متولد 1338 بیدگل کاشان

دانشجوی رشته تاریخ

شهادت 1362 جزیره مجنون


زندگی نامه

 معلم و دانشجوی عزیزمان در سال 1338 در بیدگل کاشان در یک خانواده مذهبی و متوسط به دنیا آمد. در سال 54 دیپلم خود را در رشته ادبی دریافت کرد و مدتی در دانشسرا بود و سپس وارد دانشگاه شد. با اخذ فوق دیپلم ضمن تحصیل در دانشگاه به شغل شریف معلمی مشغول شد.

در سال 60 ازدواج نمود و پس از بازگشایی دانشگاه مجددا مشغول تحصیل شد و در همین زمان ثمره ازدواج آن ها پسری به نام ایمان پای در عرصه وجود گذاشت و روزی که به جبهه می رفت ایمان 75 روز داشت.ایشان در تاریخ 10/12/62 از طریق دانشگاه اصفهان همراه با تعدادی از دیگر دانشجویان عازم جبهه شد و در حوالی جزیره مجنون در تاریخ 27/12/62 شربت گوارای شهادت را نوشید و به ملاقات پروردگارش شتافت.

وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

به نام خدا و با سلام خدمت حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) و ذریه پاک و گرامیش و حجت روی زمین و برپا دارنده عدل و درهم کوبنده ظلم و ظالمین، حضرت مهدی (عج) و سلام به ارواح پاک و طیبه شهدای اسلام و شهدای قبل از انقلاب، به خصوص حضرات آیات شهید آیت الله سعیدی و آیت الله غفاری و شهدای بعد از انقلاب، مخصوصا شهدای دفتر حزب جمهوری اسلامی به ویژه حضرت آیت الله بهشتی شهید مظلوم و شهدای معظم و گرامی و معلمان شهید باهنر و رجایی و شهدای جنگ تحمیلی به ویژه شهدای مفقود الاثر مخصوصا شهید عزیز مفقودالاثرمان سید اصغر مصطفوی و با سلام خدمت امت شهید پرور ایران و سلام بر خانواده گرامی و عزیزم.

انا لله و انا الیه راجعون

یکی از خصیصه های مکتب اسلام حرکت انسان است با هدف، حرکت از او شروع شده و به او ختم می گردد و انسان بیهوده و عبث آفریده نشده و این اصل جدا کننده مکتب اسلام و مکتب های مادی گری و انحرافی است. اصل معاد و اعتقاد به روز قیامت در وجود هر فرد مسلمان نهفته شده است.

پس چه بهتر که این بازگشت به سوی الله بازگشتی پاک و عالی و بی پیرایه و مقدس باشد و چه مقامی دارد شهید که خداوندش را در حالتی بسیار روحانی ملاقات می کند. احساس مسئولیت کردن در هر شرایطی باعث نظم می گردد و باعث یک هماهنگی ایده آل می شود یک معلم، یک دانش آموز، یک روحانی، یک دانشجو، کارمند، کارگر و همه و همه اگر مسئولیت های خودشان را بدانند و به آن عمل کنند جامعه بسیار بسیار خوب خواهد شد و اگر شما کمی فکر کنید و یا این که خودتان شخصا به جبهه ها آمده باشید این احساس مسئولیت را خیلی راحت لمس کرده، پیرمرد هشتاد ساله، نوجوان سیزده ساله، روحانی، دانشجو، دانش آموز، بقال، کارگر، همه وظیفه خود را دانسته اند و جبهه ها را تقویت کرده اند و از طرفی دیگر همین نیروها و خانواده هایشان هر چه که مایحتاج نیروها در جبهه ها است تامین کرده و اجازه نمی دهند که از هیچ نظری خدای ناکرده خللی در کار جنگ به وجود بیاید، حال چه نیرویی می تواند با این نیرو مقابله کند، آمریکا که نتوانست پس عراق می تواند؟ به خدا قسم اگر تمام ابرقدرت ها با تمام تسلیحات مختلف خود متحد شوند این نیروی منسجم را نخواهند توانست شکست بدهند و پیروزی نهایی از آن رزمندگان اسلام است ان شاء الله .

من هم به عنوان فرد کوچکی از این جامعه قدم کوچکی در جهت کمک و همیاری برادران در جبهه برداشتم، امیدوارم که بتوانم در این راه مثمر ثمر بوده و اگر خداوند ما را لایق شهادت دانست به آن فیض هم نائل گردیم. این نکته را باید بدانیم که شهادت وسیله ایست برای پیروزی و پیروزی هدف است و اینجاست که هدف وسیله را توجیه می کند نه هیچ جای دیگر. انسان بایستی فعالیت های خود را در جهت پیروزی بردارد و البته ممکن است در این راه به آرزوی خود که شهادت است برسد.

همسر گرامی؛ امیدوارم همان طور که در زندگی من، که هیچ گاه برایت آسایش و آرامشی نتوانستم تهیه کنم از این جهت شرمنده ام و امیدوارم مرا ببخشید، ولی تو همان طور که مقاوم بودی و مشوق من، پس از من هم مقاوم و ستبر و همچون کوه باشی و فرزندمان را هم با راهنمایی های خودت بزرگ کنی و همان طور که آرزو داری او را پاسداری با ایمان در جهت خدمت به الله بگردانی و امیدوارم که در بهشت برین تو را ملاقات کنم، ان شاء ا... .

عموآقا فخرالدین، پدرزن گرامی، مادر زن گرامی، خاله جان؛ به خدا قسم خیلی خجل و شرمنده ام از شما اما می دانم که شما هم راضی بودید که دامادتان در جبهه ها باشد و اسلحه فرزند عزیزتان را زمین نگذارد و راهش را ادامه دهد، ان شاء الله که در جنت روی همچون گل اصغرمان را خواهم بوسید و سلام شما را به او خواهم رساند. عمو جان شما سرپرستی همسر و فرزندم را به عهده گیر و تمام کارهایم را هر طور که خودت صلاح می دانی عمل کن.

پدر و مادرم؛ شما بسیار در زندگی رنج کشیده اید و من را شما با سوز و آه بزرگ کردید ولی من خدمتی برای شما نکردم، امیدوارم که مرا ببخشید. پدر جان به تو خیلی ظلم شد از سوی گروهی ناآگاه، اما همان طور که من در این آخرین لحظه ها از سر آنها گذشتم شما هم از سر آن ها بگذرید و آن ها را به خدای خود واگذارید، اوست آگاه بر تمام حقایق.

ابوالفضل جان، خیلی در زندگی مواظب پدر و مادر باش و سعی کن اخلاق اسلامی از اولین برنامه های تو باشد و هر گاه که به سن بلوغ رسیدی راه مرا ادامه بده و اگر در دانشگاه امام حسین(ع) قبول نشدی، در دانشگاه شرکت کن و همان رشته ای را که به تو گفتم دنبال کن، مواظب عباس باش.

خواهرم از تو عذر خواهی می کنم اما تو سعی کن از خواهرانم که از این ...، محرومند سرپرستی کنی و هیچ گاه نگذار که آن ها ناراحت باشند و خیلی مواظب پدر و مادر باشید سلام مرا به اهل فامیل، محل، دوستان و آشنایان برسانید.

والسلام

سه شنبه 16/12/62

 ساعت 11 شب آماده برای جبهه

حسن خدمتی


دانشجوی شهید حجت اله خادمي مشكنامي

متولد 1335

دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی

شهادت 1362 محرم 3 کوشک

مزار شهید گلستان شهدای اصفهان

دانشجوی شهید احمد خادم اصل

متولد 1345

دانشجوی رشته علوم اقتصادی

شهادت 1365

دانشجوی شهید اسکندر حیدری مصطفی آبادی

متولد 1343

دانشجوی رشته علوم اجتماعی

دانشجوی شهید محمدعلی حیدربیگی خوراسگانی

متولد 1346 خوراسگان اصفهان

دانشجوی رشته روانشناسی

شهادت 1365 شلمچه


وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

کسانی که در راه خدا پیکار کردند آن ها را هدایت می کنیم و راه و روش خود را به آنان نشان می دهیم.

اسلام چیزی است که همه ما باید فدای آن بشویم. پیغمبر هم فدای اسلام شد. سید الشهدا هم فدای اسلام شد (امام خمینی).

آری، کسانی که قصد و نیت جهاد در راه خدا با دشمنان اسلام را دارند، زنگار پلیدی ها و زشتی ها از قلبشان زدوده می شود و نور خدا به قلبشان تابیده و قلبشان جایگاه خدا می شود و آن هنگام است که با قلب های پاک و ایمانی راسخ و گام های استوار پا به عرصه نبرد گذاشته و با دشمنان اسلام مبارزه می کنند و از حقانیت و حیثیت و شرف اسلام دفاع می کنند و در راه اسلام شهید می شوند. اینان رستگاران دو عالمند و نزد خدا مقام ارجمندی دارند. چنان که قرآن می فرماید:

کسانی که ایمان آوردند و هجرت کردند و در راه خدا با جان و مال خویش جهاد کردند، آنان را نزد پروردگار مقام بزرگی است و آنان رستگاران دو عالمند.

پس بیایید ما هم با ایمانی محکم و عزمی راسخ به راه خدا رفته و در راهش پیکار کنیم و در راه خدا سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم تا شاید مورد لطف خدا قرار بگیریم. من بنا به وظیفه شرعی خودم عازم جبهه شدم. خدایا خودت می دانی که فقط هدفم توست و رضای تو و اما بدانید راهی را که من انتخاب کرده ام کاملا به سختی ها و مشکلات آن واقف هستم. ولی از شدت عشق و علاقه ای که به معبود و معشوقم دارم این مسائل چنان بر من سهل و آسان شده است که هیچ کاری برای من بهتر و ارزشمندتر از جهاد در راه خدا نیست و این حرفی است که صادقانه و خالصانه و از ته قلب می گویم. زیرا می دانم که اگر پیروز و سرافراز شوم دین خدا را یاری کرده و به اسلام خدمت کرده ام و اگر به شهادت برسم باز به سعادت و رستگاری عظیمی نائل شده ام. این بنده حقیر وقتی در جمع پر شور و حال رزمندگان ایثارگر قرار می گیرم بسیار خوشحال هستم که خدا لیاقت حضور در جبهه را به من عطا کرده است و توفیق داده که در بین چنین عزیزانی باشم و اگر انسان درک صحیحی داشته باشد درمی یابد که حضور در جبهه نعمت و لیاقت بسیار بزرگی است که این لیاقت نصیب هر کس نمی شود. من وقتی ایثارگری و از جان گذشتگی رزمندگان را می بینم و به یاد شهیدانی که همه هستی خود را خالصانه در طبق اخلاص نهادند و از این دنیای فانی رخت بربستند و به رستگاری عظیمی نائل شدند می افتم، نسبت به هدف خود پایدارتر می شوم و عزم و تصمیم بر یاری اسلام و ادامه دادن راه شهیدان جدی تر می شوم.

سخنی با دانش آموزان دارم:

ای کسانی که چشم و امید انقلاب به شما دوخته شده و باید با فکر و اندیشه و تلاش و کوشش خود جامعه را بسازید، اگر از همین حالا این زمینه را در خود آماده نکنید و خود را نسازید و فرد لایقی نشوید، نه تنها نمی توانید خدمتی به اسلام بکنید، بلکه شاید افکار صدها نفر دیگر را هم منحرف کنید. چون خطر عالم فاسد از انسان جاهل به مراتب بیشتر است. اگر شهادت دانش آموزانی که روزی در بین شما بوده و با شما درس می خوانده اند تأثیری در رفتار و کردار شما نداشته باشد و همان رفتار و کردار سابق خود را ادامه دهید خون شهدای دانش آموزان خود را پایمال کرده و به اسلام و انقلاب اسلامی خیانت کرده اید.

ای کسانی که هنوز پس از هفت سال جنگ به خود نیامده و در پی اهداف سودجویانه خود هستید، از خواب غفلت بیدار شوید و ببینید که در چه زمان حساس و خطیری واقع شده اید. بدانید که جنگ و مشکلات آن به زودی تمام می شود و اگر شما دیر به خود آیید و در این جنگ حق علیه باطل که همان ادامه نهضت عاشورا و راه شهیدان است شرکت نکنید خیلی متأسف و پشیمان می شوید که چه فرصت خوبی بوده و آن را رایگان از دست داده اید. اما حیف که آن موقع دیگر پشیمانی سودی ندارد. برادران امروز جبهه های ما تجلی گاه نور خداست و شور و معنویتی در آن حاکم است که ما را به یاد صدر اسلام می اندازد که یاران امام حسین (ع) چه شور و حالی داشتند. انسان وقتی این شور و حال را در جبهه می بیند از خود بی خود می شود و حاضر نیست که یک لحظه آن را با تمام دنیا عوض کند. یعنی این که یک لحظه از شور و حال و معنویات و راز و نیازی که رزمندگان در جبهه به درگاه خدا دارند از تمام دنیا و مافیها بیشتر است و اصلا قابل مقایسه نیست. پس یه خود آیید و از این لحظات نهایت استفاده را کرده و دین خود را به اسلام و خون شهدا ادا کنید. دنیا فانی است اما چیزی که برای شما باقی می ماند اعمال شماست پس بکوشید که اعمال خود را خالص کرده و کارهای خود را به خاطر رضای خدا انجام دهید.

امروز بهترین محلی که می توانید در آن توشه آخرت خود را فراهم کنید جبهه های نور علیه ظلمت است. پس به سوی جبهه ها بشتابید تا از کاروان عاشقان ا... عقب نمانید. وا... اگر دیر بجنبید فردای قیامت ندامت و حسرت ابدی شما را در بر خواهد گرفت و آن روز درمی یابید که سعادت حقیقی چه بوده و شما آن را در چه چیزی جستجو می کرده اید. عصر روز پنجشنبه 3/10/65 است و لحظه به لحظه به شروع عملیات نزدیک می شویم و بچه ها برای شروع عملیات شور و حال عجیبی دارند و من هم خیلی خوشحال هستم که لیاقت حضور در بین چنین عزیزانی را پیدا کرده ام و ان شاءا... با شروع عملیات همگی به دشمن بعثی خواهیم تاخت و انتقام خون همه شهیدان و پدران و مادران داغ دیده را خواهیم گرفت و ان شاءا... به لطف و یاری و عنایت خداوند.

در همین جا از تمام دوستان و آشنایان و کسانی که رابطه ای با این حقیر داشته و احیانا کدورتی بین ما حاصل شده عاجزانه می خواهم که مرا ببخشید و از همه آن ها حلالیت می طلبم.

مادر عزیزم؛ اگر نتوانستم محبت ها و ایثارگری های شما را جبران کنم و رفتارم مورد پسند شما نبود و نتوانستم فرزند لایقی برای شما باشم، مرا ببخش و از خویشاوندان و آشنایان برایم حلالیت بطلب. اگر خداوند شهادت را نصیب من کرد خدا را شکر کن و صبور و شکیبا باش که خدا با صابران است و در شهادت من به هیچ وجه گریه نکن که اگر گریه کنی دشمنان اسلام را شاد خواهی کرد. مادر عزیزم من که چیزی نیستم، ان شاءا... خدا اجرت را بدهد. والسلام علیکم و رحمه ا... و برکاته.

دانشجوی شهید عباسعلی حمیدی

متولد نجف آباد

دانشجوی رشته زبان عربی

شهادت 1365 شلمچه

دانشجوی شهید همایون حقیقت دامغانیون

متولد 1334

دانشجوی رشته ریاضی

شهادت 1359 سرپل ذهاب

دانشجوی شهید یداله حسینی

متولد 1345 شیراز

دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی

شهادت 1365 شلمچه

دانشجوی شهید سید محمدصادق حسینی

متولد 1337 گلپایگان

دانشجوی رشته زبان و ادبیات عرب

شهادت 1360 شوش


زندگی نامه

در رباط ابمولان در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.

پس از اخذ دیپلم در رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه اصفهان پذیرفته شد.

تحصیل در دانشگاه مصادف با ایام انقلاب بود و او فعالیت هایش را گسترده تر کرد و در تظاهرات دانشگاه شرکت فعال داشت.

از خصوصیات اخلاقی او چهره ای شاد و بشاش بود که خاطره خوشی برای همرزمانش است.

    وی در زمان انقلاب سرپرستی کمیته گشت مردمی را به عهده داشت و مردم را راهنمایی و ارشاد می نمود.

شهید سید محمد صادق حسینی در خرداد سال 1359 موفق به اخذ درجه لیسانس زبان و ادبیات عرب گردید و پس از مدت کوتاهی به خدمت سربازی رفت.

  همزمان با آغاز جنگ تحمیلی شهید داوطلبانه خط مقدم را برگزید و در تاریخ 3/3/60 در جبهه شوش به شهادت رسید. پیکر پاک این شهید در 5/3/60 در میر حمزه به خاک سپرده شد.

دانشجوی شهید علی حجتی نجف آبادی

متولد 1336

دانشجوی

شهادت 1365 کربلای 4

دانشجوی شهید عباس علی جعفری دلیگانی

متولد 1340 اصفهان

دانشجوی رشته ریاضی

شهادت 1362


وصیت نامه ی طلبه و دانشجوی شهید عباسعلی جعفری

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب عباسعلی جعفری به شما خانواده، دوستان و آشنایانم وصیت می کنم که:

پیوسته در زندگی به یاد خدا باشید و قدر خود را بدانید و خدا را به دنیای دون نفروشید و مواظبت نمایید که حجاب های دنیا از خالقتان غافلتان نکند که علی ابن ابیطالب(ع) الگوی انسانیت فرمود:

همانا با خویشتن گرانبها و انسانیت گرانقدر خودم در همه هستی، تنها یک چیز را قابل معامله می دانم و آن پروردگار است. دیگر در همه هستی بهایی که ارزش برابری داشته باشد وجود ندارند.

و از شما می خواهم پیوسته از خدا معرفتش را بطلبید و این سخن حسین ابن علی(ع) را هیچگاه از یاد نبرید که در صحرای عرفه هنگام مناجات با خداوند فرمودند:

الهی علمت به اختلاف الاثار و تنقلات الاطور ان مرادک منی ان تتعرف الیک فی کل شی حتی لا اجهلک فی شی.

خدای من، از اختلافات تأثرات و گوناگون شدن تحولات جهان دانستم غرض تو از آفرینش من آنست که تو خود را در هر چیزی به من شناسا کنی و من در هیچ یک از امور عالم از تو غافل و جاهل نباشم و بدانید که:

ان معرفه ا... انس من کل وحشه و صاحب من کل وحده و نور من کل ظلمه و قوه من کل ضعف و شفاء من کل سقم.

همانا معرفت خدا مایه آرامش دل از هر گونه وحشت و یار دل نواز برای هر تنهایی و روشنایی در هر تاریکی و قوه و نیرو در برابر هر ناتوانی و شفا از هر دردی است.

و بدانید که اگر قرب به خدا را می خواهید و لقاء او را، باید از همین راه حرکت کنید و انشاء ا... اگر در راه معرفتش محکم و استوار گام بردارید و به نصایح و ریاضات راهروان این راه مخصوصا عارف بزرگ زمانمان امام عزیز خمینی کبیر عمل کنید، به حب ا... خواهید رسید و از آنجا به مرحله عشق او دست خواهید یافت و رسیدن به عشق خالق یعنی آمادگی کامل برای لقاء او و دست یابی به هدف نهایی خلقت و بدانید که تنها رسیدن به معرفت و حب خالق چنگ انداختن به ریسمان محکم الهی (حبل الله و عروه الوثقی ) یعنی ولایت می باشد.

پس پیوسته به سرچشمه های وحی امامان معصوم و احادیث راه گشایشان توجه کنید و بدانید در غیبت کبری حبل ا... همان ولایت فقیه و حکومت عالمان متقی است و شیعه بودن در این زمان جز با پیروی از ولایت فقیه معنی ندارد.

عزیزان شما را سفارش می کنم به هر وسیله هست از معصیت خالق فرار کنید که بزرگترین مانع رسیدن به حب او معصیت اوست.

در این میان شما را مخصوصا سفارش می کنم به مواظبت بر ترک ریا و عجب.

آگاه باشید که ریا نسبتی بس بزرگ با شرک دارد و شرک با توحید نمی سازد و قلب را سیاه و نور ایمان را در آن خاموش می کند و اما عجیب بدانید که ریشه گناهان و علت تمامی معصیت های شخص مومن عجب اوست.

امام صادق فرمودند: خدا دانست که گناه کردن از برای مؤمن بهتر است از عجب کردن و اگر به این جهت نبود هرگز مؤمنی را مبتلا نمی کرد پس برای دور شدن از گناه کافی است مؤمن با این صفت خبیث به ستیز دائم بر آید.

و شما را وصیت می کنم به پیروی از امام خمینی و اینکه در هیچ مسئله ای چه سیاسی تا نظر او را نفهمیده اید نظر ندهید که به خطا خواهید رفت و از هم اکنون به ذهن خود مراجعه کنید و تمامی نظرات خود را درباره افراد و جمعیت ها بررسی کنید و ببینید آیا در این باره امام همین را گفته اند که شما در ذهن دارید و اگر اینطور نیست توبه کنید و نظراتتان را منطبق کنید بر نظر امام تا بدین وسیله نه اختلافی در جامعه بروز کند و نه اسباب غیبت و تهمت و امثالهم فراهم آید.

در روضه ها، هیأت های مذهبی شرکت کنید و بدانید که منشأ و ریشه انقلاب همین روضه های ابا عبدا... بوده و هست و هیچگاه از مال و جانتان در راه انقلاب اسلامی مزایقه نکنید و با کسانی که نسبت به انقلاب نظر مساعدی ندارد و جز هرزه گویی کاری نمی کنند، قطع رابطه کنید و محبت نکنید. بلکه در جواب حرف های بی محتوای آنها جز سکوت و اعراض و منزوی کردنشان در جامعه عکس العملی نشان ندهید و پیوسته از وضع دنیای خود راضی باشید و از آن شکوه نکنید و در کار خدا دخالت نکرده و به واجبات عمل کنید و محرمات را ترک کنید.

برای فرج امام مهدی(ع) و سلامتی نائب بر حقش دعا کنید و از خدا برای ما آمرزش بطلبید. از ما در گذشته و ما را حلال کنید.

"والسلام"

عباسعلی جعفری

 

دانشجوی شهید جلیل جایشی

متولد 1341 اهواز

دانشجوی رشته زبان فرانسه

شهادت 1365 کربلای 5 شلمچه


زندگی نامه

شهيد جايشي در 28 مرداد 1341 در يك خانواده مذهبي در شهرستان اهواز چشم به جهان گشود . دوره ي ابتدايي ، راهنمايي و دبيرستان خود را به ترتيب در دبستان حكمت ، مدرسه ي راهنمايي امير كبير و دبيرستان شهيد مصطفي خميني اهواز طي كرد .

دوران دبيرستان جليل مصادف با دوران پر شکوه انقلاب اسلامي بود. وي از همان دوران فعاليت مذهبي را آغاز كرد و در مدرسه آيت الله بهبهاني به كلاس قرآن مي رفت و يكي از شاگردان ممتاز اين درس بود. با شروع انقلاب اسلامي و قيام بر عليه رژيم منحوس جليل در دبيرستان و حمله خور شروع به فعاليت كرد . وي در محل با تشكيل جلسات قرآن و دعاي كميل و تشكيل گروه هايي جهت تظاهرات بر عليه رژيم ، همچنين فعاليت در كتابخانه شهر و جذب جوانان به سوي انقلاب فرهنگي فعاليت هاي فراواني در اين راه ايفا نمود .

با شروع جنگ تحميلي وي اولين بار به عنوان امداد گر و نيروي رزمي به جبهه كرخه نور رفت و با كلاسيك شدن جنگ فعاليت هاي او چهره ي ديگري به خود گرفت و با شركت در 11 عمليات بزرگ به استثناء عمليات كوچك در رشته هاي مختلف رزمي و تبليغاتي در جبهه هاي حق عليه باطل فعاليت هاي چشم گيري را كرد و از كوچك ترين كاري كه از عهده ي وي بر مي آمد ، چشم پوشي نمي كرد . وي كه با همه گرفتاريها توانست به دانشگاه اصفهان در رشته زبان فرانسه وارد شود تا بتواند به تحصيل خود ادامه دهد .

فعاليت هاي وي در شهر زبانزد خاص و عام بود و فعاليت در كميته انقلاب اسلامي، فعاليت در پايگاه بسيج ، عضويت در دفتر سياسي استانداري ، فعاليت در بنياد امور جنگ زدگان . جليل در زمان شهادت در سال دوم در دانشگاه مشغول تحصيل بود  و در عمليات پيروزمند كربلاي 5 به درجه رفيع شهادت نائل آمد .    آآ       

                                              

دانشجوی شهید غلامرضا جان نثاری

متولد 1335 اصفهان

دانشجوی رشته شیمی

شهادت 1365 کربلای 5 شلمچه